Ons onderwijs

Snel naar:

Team

Wij werken met bevlogen, betrokken, deskundige, creatieve leerkrachten en ondersteuners

Om kinderen de kennis, vaardigheden en persoonlijkheid te laten ontwikkelen waarmee zij maatschappelijk het meest kansrijk zijn, werken wij met bevlogen, betrokken, deskundige, creatieve leerkrachten en ondersteuners. Als team geloven wij in de kracht van onze leerlingen en in ons vermogen om met ouders en leerlingen het verschil te kunnen maken.

Het is onze kracht om als professionals te blijven groeien, reflecteren en ontwikkelen. We leren steeds weer van elkaar hoe ons onderwijs beter kan bijdragen aan de toekomst van onze leerlingen. Hierbij mag iedereen zijn wie hij of zij is. Behulpzaamheid, vertrouwen, humor en relativeringsvermogen kenmerken ons.

Werken met leerdoelen, succescriteria en het creëren van eigenaarschap voor het leren!

Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie

  • Als je iedere leerling wil laten zien dat hij kan groeien,
  • Als je het belangrijk vindt dat leerlingen eigenaar worden van hun leerproces,
  • Als je de focus wilt leggen op het leerproces en niet op ‘het juiste antwoord geven’,

Dan is formatieve evaluatie de juiste benadering. Onder formatieve evaluatie verstaan we de manier waarop je leerlingen vooruit helpt in hun leerproces, o.a. door feedback te geven, door vragen te stellen, door het leerdoel helder te maken en door aan te geven hoe een ‘goed’ leerresultaat eruit ziet. Je vergelijkt de prestaties van een leerling niet met die van andere leerlingen, maar met zijn eerdere resultaten. Daarmee breng je de persoonlijke ontwikkeling in beeld. Leerlingen krijgen terugkoppeling van de leraar, maar ook van klasgenoten. Bovendien leren ze om zelf te reflecteren op hun leerresultaten. Zo maak je samen het ‘leren’ zichtbaar.

Meer over het onderwijs
💡 Growth mindset

We willen dat onze leerlingen vertrouwen krijgen en beseffen dat zij kunnen groeien, dat zij eigenaar zijn van hun eigen leerproces. Psychologe Carol Dweck toonde aan dat een Growth Mindset heel belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen. Het gaat over het hebben van vertrouwen in je eigen kunnen en weten dat je door oefening kunt groeien. Succes gaat nauwelijks om hoe slim je bent.Een Growth Mindset draagt bij aan de motivatie van leerlingen, hun leerprestaties, hun doorzettingsvermogen en creativiteit. Leerkrachten kunnen invloed uitoefenen op de Mindset van hun leerlingen en een Growth Mindset bij zichzelf en bij leerlingen stimuleren. Complimenten van leerkrachten zijn gericht op de inspanning en niet op de capaciteiten. Als je eigenaar bent over wat je wilt leren en hoe je iets wil leren ben je namelijk veel meer gemotiveerd tot leren.